تبلیغات
از چشمه سار قرآن و عترت

از چشمه سار قرآن و عترت

رمزجاودانگی عاشورا

حال وقتی خیال هنری نه در بند احساسات و عواطف انسانی كه رها و رسته از همه تعلقات بشری باشد و پیوسته به منشأ جمال و زیبایی و مبدا و آفریننده لایزال هستی، آن گاه هنرمند غزلی بی بدیل از خود به جای می‌گذارد كه ردیف آن از جنس خون است و قافیه اش هم آوا با جاودانگی. آری «شهادت هنر مردان خداست» و چه كامل و زیباست این جمله به یادماندنی رهبر كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی‌ره. قیام عاشورا قیام حق در برابر باطل است و جلوه ایستادگی عدل در برابر ظلم و تجسم عینی پیروزی خون بر شمشیر.

هنرمند می‌آفریند تا نگاهی، حسی یا اندیشه‌ای را از فنا برهاند و باقی‌اش كند و هنر بزرگمردان كربلا و عاشقان سبكبال عاشورا نیز سبز نگهداشتن شجره طیبه اسلام ناب محمدی‌ص و تا ابد زنده و باقی نگاه داشتن آن و رهانیدنش از آفت و زردی و زوال است.

چه، سیدالشهداء‌ع خود فرمود: «ان كان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی: اگر دین محمد جز با كشته شدن من پایدار نمی‌ماند، پس ای شمشیرها مرا در بر بگیرید.» پس:


«سلام بر حسین بن علی كه با یاران معدود خویش برای برچیدن بساط ظلم غاصبان خلافت به پاخاست و از ناچیز بودن عدّه و عُدّه به خود خیال سازش با ستمگر را راه نداد و كربلا را قتلگاه خود و فرزندان و اصحاب معدودش قرار داد و فریاد هیهات مناالذله‌اش را به گوش حق‌طلبان رساند.» امام خمینی‌ره

در این نوشتار برآنیم تا اجمالی از علل، اهداف و نتایج قیام عاشورای امام حسین‌ع را در كلام امام راحل‌ره مورد بررسی قرار دهیم. متن گفتارها برگرفته از كتاب «قیام عاشورا در كلام و پیام امام خمینی‌ره» از مجموعه آثار موضوعی سخنان امام با عنوان «تبیان» است كه توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیره به چاپ رسیده است.

1 - عامل قیام عاشورا

امام خمینی‌ره در این رابطه، انحراف صورت گرفته در دین پیامبر اكرم‌ص و تبدیل مكتب آزادی بخش اسلام به رژیم سلطه و جور و به عبارتی تبدیل معروف مسلم اسلام به منكر انحرافی و وارونه‌ای تحت عنوان دین رسول‌الله را دلیل به پاخاستن امام حسین‌ع در برابر بنی‌امیه عنوان می‌كنند و می‌فرمایند: «رژیم منحط بنی امیه می‌رفت تا اسلام را رژیم طاغوتی و بنیانگذار اسلام را برخلاف آنچه بوده معرفی كند، معاویه و فرزند ستمكارش به اسم خلیفه رسول الله با اسلام آن كرد كه چنگیز با ایران، و اساس مكتب وحی را تبدیل به رژیم شیطانی نمود... حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه دیدند كه معاویه و پسرش خداوند لعنتشان كند اینها دارند مكتب را از بین می‌برند، دارند وارونه اسلام را جلوه می‌دهند، اسلامی كه آمده است برای این‌كه انسان درست كند، نیامده است قدرت برای خودش درست كند... این‌كه حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام نهضت كرد و قیام كرد با عدد كم در مقابل این، برای این‌كه گفتند تكلیف من این است كه استنكار كنم، نهی از منكر كنم.»

شهید مطهری‌ره در این باره تعبیر زیبایی دارد مبنی بر این كه از طرفی امر به معروف و نهی از منكر ارزش قیام اباعبدالله را بالا برد و از طرف دیگر قیام اباعبدالله ارزش امر به معروف و نهی از منكر را ارتقا بخشید. به این معنا كه چنانچه هدف اصلاح جویانه و عدالت‌طلبانه حضرت سیدالشهداء‌ع كه دقیقاً در راستای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منكر است به قیام عاشورا ارزشی ویژه بخشیده، متقابلاً امام حسین‌ع نیز با نهضت خود ارزش این فریضه والای دینی را این چنین ارتقا بخشیده كه بالاترین مرحله از امر به معروف و نهی از منكر را كه نهراسیدن از مال و فرزند و آبرو و حتی جان است به نمایش گذاشته و آشكارا نشان داده است كه وقتی منكر بزرگ باشد، دیگر نباید در بند متضرر نشدن كه از شرایط امر به معروف و نهی از منكر در مراحل پایین‌تر است بود؛ بلكه لازم است انسان هرچه دارد فدا كند تا جلوی منكر را بگیرد و در این راه نه از كشته شدن خود باید بیم داشت و نه از كشته شدن عزیزان و یاران یا به اسارت در آمدن اهل و خانواده. چراكه در اینجا تكلیف، فدا شدن فرد برای اصلاح جامعه است.

2 - هدف نهضت عاشورا

امام خمینی‌ره درخصوص تكلیف الهی لزوم فدا شدن فرد برای اصلاح جامعه فرموده‌اند: «تمام انبیاء برای اصلاح آمده‌اند، تمام. و همه آنها این مساله را داشتند كه فرد باید فدای جامعه بشود. فرد هرچه بزرگ باشد، بالاترین فرد كه ارزشش بیش از هرچیز است در دنیا، وقتی كه با مصالح جامعه، معارضه كرد این فرد باید فدا بشود. سیدالشهداء روی همین میزان آمد رفت و خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا كرد.» معنای اصلاح در كلام حضرت امام‌ره را از آنجا می‌توان دریافت كه ایشان انگیزه امام حسین‌ع از نهضت جاودانه عاشورا را اقامه قسط و عدل (معروف) و برچیدن بساط ظلم و انحراف (منكر) عنوان می‌كنند. بنابراین سنجه و معیار شناخت معروف و منكر و در نتیجه شناخت معنای اصلاح، عدالت است. حكومت ظالم بنی‌امیه مصداق بارز بی عدالتی زمانه است و در نتیجه نمود روشن منكر. به بیان امام‌ره: «ما كه تابع حضرت سیدالشهداء هستیم باید ببینیم ایشان چه وضعی در زندگی داشت، قیامش، انگیزه‌اش نهی از منكر بود كه هر منكری باید از بین برود. من جمله قضیه حكومت جور، حكومت جور باید از بین برود.» اما آیا هدف از قیام عاشورا تنها برقراری عدالت در جامعه آن زمان بود؟ یا این‌كه تنها مخالفت با یزید و حكومت جائر بنی‌امیه بود؟ مگر با شهادت امام و یاران و اصحاب و خانواده‌اش حكومت جور برچیده شد یا مگر با این قیام، عدالت اسلامی به طور كامل در جامعه آن روز تحقق پیدا كرد؟ اگر چنین است، پس چرا فرزندان امام حسین‌ع كه نه فقط امامان معصوم شیعیان كه به علاوه، حاكمان بحق جامعه اسلامی آن زمان بودند به ناچار تحت حاكمیت جائرانه بنی‌عباس كه خلف همان حكومت جور بنی‌امیه بود زیستند و یك به یك نیز ناجوانمردانه به دست همین مدعیان دروغین اسلام شربت شهادت نوشیدند؟ پس باید گفت هدف آرمان بلندنظرانه‌تری است كه آن را در این بخش از كلام امام خمینی‌ره كه در مقام بیان هدف اصلی قیام عاشوراست می‌توان یافت: «آن حضرت در فكر آینده اسلام و مسلمین بود، به خاطر این‌كه اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداكاری او در میان انسان‌ها نشر پیدا كند و نظام سیاسی و نظام اجتماعی آن در جامعه ما برقرار شود، مخالفت نمود و مبارزه كرد و فداكاری كرد... او تكلیف می‌دید برای خودش كه باید او با این قدرت مقاومت كند و كشته بشود تا به هم بخورد این اوضاع، تا رسوا بكند این قدرت را با فداكاری خودش و این عده‌ای كه همراه خودش بود... در عین حالی كه به حسب قواعد معلوم بود كه یك عدد اینقدری نمی‌تواند با آن عده‌ای كه آنها دارند مقابله كند، لكن تكلیف بود.» پس هدف قیام اباعبدالله هدفی فرازمانی و فرامكانی بود. او می‌دانست كه اگر تا پای جان در برابر بنی‌امیه نایستد، دیگر اثری از اسلام پیامبرص برای آیندگان باقی نخواهد ماند. دیگر ائمه نیز اگر تا بدین حد اسلام و بقای آن را در خطر می‌دیدند، بی‌تردید همچون اباعبدالله‌ع به پا می‌خاسته و برای آبیاری نهال اسلام خون پاكشان را عاشقانه نثار می‌نمودند اما چنین نبود و به یمن نهضت اباعبدالله‌ع خلفای دیگر با همه ستم‌ها و انحرافات آشكارشان هیچیك نتوانستند به اندازه یزید، حرمت‌شكن و بدعت گذار و بی‌اعتنا به مسلمات شریعت اسلام باشند. امام حسین‌ع در راه وظیفه و تكلیف به پاخاست و به شهادت رسید نه در راه كسب نتیجه اگرچه قیام او منتج به عظیم‌ترین و جاودانه‌ترین نتایج نیز بود. نتایجی لازمان و لامكان كه تا همیشه جامعه بشری را از نور الهی خود روشنایی خواهد بخشید.

3 - ثمره و نتیجه قیام اباعبدالله

«شهادت سید مظلومان و هواخواهان قرآن در عاشورا سرآغاز زندگی جاوید اسلام و حیات ابدی قرآن كریم بود.» براستی چه نتیجه‌ای از این بالاتر و ماناتر؟ امام حسین‌ع بلندنظر بود چون افق دید او در نتیجه وصل به تبار نبوت و وحی، الهی و ربانی بود نه بشری. چون با خدا معامله نمود و نه معامله كه معاشقه نمود. چنانچه در حدیثی از امام صادق‌ع كه مرحوم كلینی در كتاب «كافی» آن را نقل نموده می‌خوانیم آن‌گاه كه بنده محب بتواند علاوه بر محب بودن، خود محبوب خدا شود، در آن هنگام به مرتبه‌ای نائل آمده كه خداوند درباره اش می‌فرماید: «پس آن گاه كه من، او (بنده) را دوست داشتم، گوش او خواهم بود كه با آن می‌شنود و چشم او كه با آن می‌بیند و زبان او كه با آن سخن می‌گوید و دست او كه با آن می‌دهد و می‌گیرد و پای او كه با آن قدم برمی دارد؛ هنگامی كه مرا بخواند اجابت می‌كنم و زمانی كه از من درخواست نماید به او عطا می‌كنم.» حسین‌ع از خداوند لقای او را خواست و حیات جاوید دین او اسلام و كلام او قرآن را، و دعایش مستجاب شد؛ خود در خون آرمید و حقیقت با رمز عاشورا تا همیشه جاودانه ماند.


[ یکشنبه 13 دی 1388 ] [ 05:20 ب.ظ ] [ سید غلامرضا حسینی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ باهدف خدمت به جامعه فکری جوان درراستای پاسخ به سولات کلامی وفلسفی آنان طراحی شده که بیشترازبیش بااندیشه ناب وپویا وجاودانه قرآن واهل بیت آشنا شوند
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :