تبلیغات
از چشمه سار قرآن و عترت

از چشمه سار قرآن و عترت

برهان معجزه برای اثبات خدا

یکی از راههای شناخت خدا از طریق معجزه می باشد . آدمی با مشاهده ی معجزه دست توانای خدا را در ورای آن مشاهده می کند . به همین جهت پیامبران برای صدق گفتار خود و اتمام حجت به اذن پروردگار معجزه می آوردند.

در قرآن ، حوادث معجزه آمیز بسیاری به انبیای گذشته نسبت داده شده است . بر این گونه حوادث در قرآن، آیه ، حجت ، برهان ، سلطان اطلاق شده است .

بنابراین انسان با مشاهده قرآن که معجزه ی پیامبر خاتم| است می تواند پی به خدا ببرد. زیرا هر اثری دلالت بر مؤثر دارد ، در اینجا اثر که قرآن است جز از خدا صادر نمی شود .

در قرآن و روایات پیشوایان معصوم^ مخصوصاً امام علی× تعابیری وجود دارد که قرآن دلیل وجود خداست .

1- سوره نساء آیه 82 آیا در معانی قرآن نمی اندیشند ، اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیار می یافتند .

2- امام علی× واستدلّوه علی ربکم : قرآن را دلیل گیرید بر شناخت پروردگارتان (نهج البلاغه خطبه 175) .

3- فالقران حجة الله علی خلقه : قرآن حجت خداست بر آفریدگانش (نهج البلاغه خطبه 183) .

4- فتجلّی سبحانه لهم فی کتابه من غیر أن یکونوا رأوه : پس خدای سبحان در کتاب خویش قرآن بی آنکه او را ببینند خود را به بندگان آشکار گرداند. (نهج البلاغه خطبه 143) .

معجزه چیست : معجزه عبارت است از امر خارق العاده ای که با اراده خدای متعال از شخص مدّعی نبوّت ظاهر می شود .

اعجاز در لغت عرب به معنای به عجز درآوردن است و در اصطلاح : اعجاز به این معناست که مدّعی نبوّت و رسالت برای اثبات ادّعای خویش دست به کاری بزند که خرق عادت باشد بطوریکه دیگران از انجام آن ناتوان باشند .

خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب تجرید الاعتقاد می گوید : راه شناخت درستی گفتار پیامبر معجزه ای است که به دست وی ظاهر می شود و معجزه چیزی است که بر خلاف عادت و دو قسم است یا آن که عادت به ثبوت چیزی قرار گرفته و به تصرّف پیامبر یا دعای او ثابت نشود و عادت را بشکند و یا آن که عادت به ثابت نشدن قرار گرفته و برای پیامبر ثابت شود مثل عصای موسی .

خداوند در قرآن می فرماید : هر وقت که زکریا وارد محراب مریم می شد پیش او خوردنی می یافت ، و می گفت ای مریم اینها برای تو از کجاست ، مریم می گفت از جانب خدا . (سوره آل عمران / 37 ) .

کاری که به عنوان معجزه صورت می گیرد باید مردم از انجام آن ناتوان باشند . و راهی برای تعلیم و تعلّم آن وجود نداشته باشد . و آورنده معجزه بدون سابقه و آموزش دست به اعجاز می زند . چنانچه خداوند می فرماید : بگو : اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند ، مانند آن را نخواهند آورد ، هر چند برخی از آنها پشتیبان برخی دیگر باشند ( اسراء آیه 88 ) .

اعجاز باید همراه تحدّی باشد ، یعنی مدّعی نبوت برای اثبات خدا ، دیگران را به مقابله دعوت کند چنانچه قرآن می فرماید : اگر در آنچه بر بنده ی خود نازل کردیم شک دارید پس اگر راست می گوئید سوره ای مانند آن بیاورید .

جنبه های مختلف اعجاز قرآن :

1- اعجاز قرآن از نظر فصاحت و بلاغت : نخستین وجه اعجاز قرآن شیوایی فصاحت و بلاغت آن است یعنی خدای متعال برای بیان مقاصد خود در هر مقامی شیواترین و زیباترین الفاظ و سنجیده ترین و خوش آهنگ ترین ترکیباتی را به کار گرفته است . ترکیب کلام قرآن بی نظیر است .

2- اعجاز قرآن از نظر محتوی و معنا : قرآن معانی بلندی را در خود جای داده است  زیرا که کتاب هدایت است ، هدایت با معانی سروکار دارد ، قرآن ، انسان را متوجه شناخت مبداء و معاد می کند و دستوراتی را برای تعالی و سعادت آورده است . قرآن والاترین و ارزشمندترین دستورات اخلاقی و عادلانه ترین و استوارترین قوانین حقوقی و جزایی و حکیمانه ترین مناسک عبادی و احکام فردی و اجتماعی و سودمندترین مواعظ و اندرزها برای سعادت بشر است .

3- اعجاز قرآن از نظر نبودن اختلاف در آن : قرآن در طول بیست و سه سال در حالات و شرایط مختلف نازل شده است گاهی در مکه و گاهی در مدینه گاهی در شب گاهی در روز گاهی در سفر و گاهی در حضر گاهی در صلح و گاهی در مبارزه در موضوعات مختلف نیز نظر داده است با این وصف همه سوره های آن دارای اسلوب و روش واحدی است میان اولین سوره که بر پیامبر| نازل شده تا آخرین سوره اختلافی وجود ندارد . چنانچه خداوند می فرماید : آیا در معانی قرآن نمی اندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیاری می یافتند : سوره نساء آیه 82 .

4- اعجاز قرآن از نظر جاذبه : کلام خدا از چنان جذّابیتی برخوردار است و چنان در دل آدمیان اثر می گذارد که کافران مجبور بودند آن را سحر قلمداد کنند .

قرآن در این باره می فرماید : گفتند : هر آیه ای که برای ما بیاوری تا ما را با آن سحر کنی ما به تو ایمان آور نیستیم ( سوره اعراف آیه 132 ) .

و یا در جایی دیگر می فرماید : پس چون حق از نزد ما به سویشان آمد ، گفتند قطعاً این سحری آشکار است . ( سوره یونس آیه 76 ) .

5- اعجاز در جامعیت علوم : قرآن ، خوان نعمتی است که در آن نعمت های زیادی وجود دارد که می تواند هر چیزی را درمان کند . چنانچه خداوند می فرماید : این کتاب را که روشنگر هر چیزی است و برای مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگری است بر تو نازل کردیم ( سوره نحل آیه 89 ) .

 

سید غلامرضا حسینی

 


.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ باهدف خدمت به جامعه فکری جوان درراستای پاسخ به سولات کلامی وفلسفی آنان طراحی شده که بیشترازبیش بااندیشه ناب وپویا وجاودانه قرآن واهل بیت آشنا شوند
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :