تبلیغات
از چشمه سار قرآن و عترت

از چشمه سار قرآن و عترت

 

اومانیسم : یا افراط گرایی در رابطه با انسان

 

به اعتباری می توان اومانیسم را به شعر نو تشبیه کرد که خود را از قید وزن و قافیه به سبک سنتی آزاد کرده است و محدودیت های شعر کهن را از سر راه شاعر برداشته است .

تمام ایسم ها به نحوی محدودیت هایی ایجاد می کنند ، به جز اومانیسم که هدفی جز تخریب و برانداز ندارد . اولین انگیزة اومانیسم مبارزه با نظم کلیسایی حاکم بر جهان مسیحیت بود .

کلیسا با دو تثلیث : 1- در اعتقاد و 2- تثلیث در عمل (با این روش اقتدار و حاکمیت را از آن خود کرد ).

تثلیث اعتقادی همان اعتقاد به خدای پدر ، خدای پسر و روح القدس و تثلیث در عمل ، اطاعت از کلیسا و امپرطوری و فئودالیسم است که دشوارترین خفقان را به وجود آورده است . گرچه شعار اومانیسم بازگشت به عصر کلاسیک یونان بود ولی در عمل باده ها ایسم آشتی پذیر بود و هیچ حد و مرزی برای خود نمی شناخت . در حقیقت اومانیسم مثل مرغی بود که تمام ایسم هایی را که به نحوی با دین و ایمان و خداپرستی در گیرند زیر پر و بال می گیرد و آنها را پرورش می دهد .

هر چند که کلیسا با عملکرد خود آبرویی برای دین و ایمان و خداپرستی باقی نگذاشته بود و مردم گمان می کردند دین ؛ یعنی همان تثلیث اعتقادی و عملی کلیسا و کلیسا نیز از راه فروش بهشت ثروت می اندوخت و از این راه خیال مردم را از کیفر گناه در عالم دیگر راحت می کرد و زمینه ای بود برای بی بند و باری

 اما اومانیسم شعار انسان گرایی را سر دادند . و کوشید که به جای حاکمیت قوانین عدل الهی انسانیت را محور قرار دهد و انسان را به جای خدا بشناسد ، ارمغانی برای بشر نیاورد بلکه او را سرگردان و بی پناه ساخت .

اومانیسم : هم با اصالت فرد سازگار است و هم با اصالت جمع ، هم به اصالت وجود اگزیستانسیالیسم سازگار است که به وجود انسان اصالت می دهد . و با این مطلب که خود ، ماهیت ساز خود باشد و هم به اصالت عقل راسیونالیزم و هم به اصالت تجربه امپرسیسم و هم با مسیحیت پروتستانها که اراسموس و لوتر آن را پدید آورده اند سازگار است .

عصر کلاسیک یونان : که اومانیسم ها آن را عصر طلایی می شمردند و اعتقاد داشتند که در آن دوران انسان از نظر شعر و ادب و هنر از شکوفایی روحی خاصی برخوردار بود افلاطون زنان را حد وسط میان انسان و حیوان قرار داد و معتقد بود که زن از حیوان بالاتر و از مردان فروترند . در حالی که از نظر قرآن زن و مرد مکمل یکدیگرند . و هر کدام بدون دیگری ناقص است ومن آیاته : « ان خلق لکم من انفسکم ازواجاٌ لِتسکنوا الیها و جعل بینکم موده ورحمه » .                                                    الروم آیه 21

سکولاریسم و پلورالیسم در زیر سایة اومانیسم جان گرفتند و امروز قداست ها و معنویت ها و ارزش های واقعی و الهی را خدشه دار و بشریت را تک بعدی ساخته اند .

حاصل آن که هر چه به نام هنر گفته و نوشته شود یا به نمایش درآید آزاد است . لیبرالیسم و جامعه مدنی و دموکراسی این را می پسندد . فلسفه باید به اصالت عقل یا اصالت تجربه روی آورد . مهم این است که وحی به حاشیه رانده شود بلکه موهوم تلقی شود . اخلاق باید مثل اخلاق کانت وجدانی و عملی باشد یا به قانونمندی هگل تبدیل شود یا تابع اصالت لذت یا اصالت قدرت گردد یا در درة نسبیت سقوط کند .


.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ باهدف خدمت به جامعه فکری جوان درراستای پاسخ به سولات کلامی وفلسفی آنان طراحی شده که بیشترازبیش بااندیشه ناب وپویا وجاودانه قرآن واهل بیت آشنا شوند
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :