تبلیغات
از چشمه سار قرآن و عترت

از چشمه سار قرآن و عترت

بسم الله الرحمن الرحیم

اثبات امامت حضرت مهدی(عج) از نگاه قرآن و عترت

موضوع کلی امامت و ولایت امر، بعد از رسول خدا(ص) با اینکه اصل آن با ادّله عقلی ثابت است، ولی  با این حال قرآن به طور کلی لزوم اطاعت از اولی الامر را در کنار اطاعت خدا و پیامبر(ص) قرار داده و فرموده است : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ » [1]. و همینطور اصل وجود حضرت مهدی(عج) و قیام او در آخرالزمان و اینکه زمین را پر از عدل و داد می کند پس از اینکه پر از جور و ظلم شده باشد و همینطور بسیاری دیگر از امور و مربوط به مسئله مهدویت قطعی و مدلول روایات متواتری است که در کتب فریقین نقل گردیده است. زیرا :

الف) امر به اطاعت کسی به طور مطلق و غیر مشروط به هیچ شرطی جز نسبت به معصوم ، از خداوند حکیم صحیح نیست. زیرا غیر معصوم در معرض خطا و گناه می باشد. بنابر نظر عده ای از دانشمندان و مفسرین اهل سنّت نیز مراد از « اولی الامر » همان ائمه معصومین دانسته اند.[2]

تطبیق حقایق کلی قرآن بر بعضی از مصادیق ، نه از مقوله تحریف است و نه تاویل باطل و در مورد حضرت مهدی(عج) هم حتی بسیاری از بزرگان اهل سنت آیاتی را منطبق بر آن حضرت نموده اند از جمله آیه شریفه « الذّین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوة » .[3]

ابن ابی الحدید در ذیل کلام نهج البلاغه که : دنیا بعد از چموشی اش به ما روی خواهد آورد ، مثل شتر شیرده و چموشی که برای شیردادن به بچه اش رو می آورد و آیه ای که به دنبال این روایت نقل شده : و نرید ان نمنّ علی الذین » [4]. می گوید: اصحاب ما می گویند این آیه وعده ای است به امامی که مالک  زمین و مستولی به کشورها خواهد شد. [5]

آلوسی در تفسیر آیه شریفه: « ان الارض یرثها عبادی الصالحون » مراد از زمین ، دنیاست که مومنان بر آن مسلط خواهند شد هرچند بگوییم که این اتفاق « حوزه مومنین در زمان مهدی و نزول عیسی رخ خواهد داد» [6] .

در کتاب الصواعق المحرقه ذیل آیه شریفه : « و انّه لعلم الساعة » مقاتل بن سلیمان و پیروان او در بین مفسرین گفته اند: آیه فوق در مورد مهدی(عج) نازل شده است[7].

در کتاب غایة المرام الثعلبی نقل شده که سعید بن جبیر برای اثبات زنده بودن حضرت مهدی به آیه شریفه : لیظهره علی الدّین کله ...»

منظور حضرت مهدی است که از عترت فاطمه می باشد[8] .

در کتاب ینابیع المودة آمده است : در مناقب خوارزمی از جابربن عبدالله انصاری ضمن خبری طولانی آمده که ، مردی یهودی به رسول خدا وارد و از مسائلی از جمله  ، اوصیای آن حضرت و تعداد آنان  سوال نمود و پیامبر آنان را یکی بعد از دیگری نام برد تا رسید به امام حسن پدر حضرت مهدی(عج) و فرمود: او به اسم مهدی خوانده می شود و او غایب می شود و سپس قیام می کند  زمین را پر از عدل و قسط می نماید. واین آیه را قرائت فرمودند: « هدی للمتّقین الّذین یومنون»[9] و آیه « اولئک حزب الله »[10].

ینابیع المودة از فرائد السمطین نقل نموده : حسن بن خالد از علی بن موسی الرضا(ع) حدیثی را در مورد مهدی(عج) نقل کرده که : هر گاه مهدی قیام کرد زمین به نور پرودرگارش نورانی می گردد و اوست کسی که منادی از آسمان ندایی می کند که تمام اهل زمین آن را می شنوند. زیرا ، حق در او و با اوست . و این همان است که خداوند فرمود: « ان نشا ننزّل علیهم من السماء آیه فظلّت اعناقهم لها خاضعین» [11].

ینابیع المودة در ذیل آیه : « هو الّذی ارسل رسوله بالهدی » به خدا قسم این آیه تاویل نمی شود مگر این که مهدی(عج) قیام کند [12].

صاحب کتاب مقتضب الاثر روایتی را از طریق اهل سنت از حضرت علی(ع) نقل می کند که فرمود: در شب قدر هر سال چیزهایی براوصیای رسول خدا(ص) نازل می شود ، از او سئوال شد چه کسانی اوصیای او هستند در جواب فرمود من و یازده نفر از صلب من .

از این روایت استفاده می شود که سوره قدر نظر به حضرت مهدی(عج) هم دارد[13] .

ابن حجر از ابو الحسین الآجری نقل کرده که :

اخبار متواتره از پیامبر(ص) رسیده است مبنی بر اینکه مهدی(عج) از اهل بیت پیامبر است . و زمین را پر از عدل خواهد کرد . او هفت سال حکومت می کند و با عیسی قیام کرده و با کمک او دجّال را در سرزمین فلسطین به قتل می رساند و عیسی و امت اسلامی به او اقتدا می کنند . ([14])

شیخ علی ناصف در کتاب غایة المأمول ذکر می کند که :

مشهور بین علمای گذشته و حال این است که در آخرالزمان مردی از اهل بیت به نام مهدی(عج) قیام می کند و مسلمانان از او پیروی کرده و دین را یاری می کند ، دجّال ظاهر می شود و عیسی نازل      می گردد . و با مهدی(عج) یا او به تنهایی دجال را می کشند و بزرگان صحابه و اکابر محدثین نظیر    ابی داود، ترمذی ، ابن ماجه ، طبرانی ، ابی یعلی ، بزّار ، امام احمد  و حاکم روایات مهدی(عج) را نقل کرده اند . و کسانی چون ابن خلدون که همه روایات مهدی(عج) را تضعیف می کنند اشتباه کرده اند و مسیر را خلاف رأی مشهور و مطابق با میل نفسانی می پیمایند . ([15])

در اسعاف الراغبین آمده است :

همانا اخبار متواتری از پیامبر(ص) رسیده است که مهدی(عج) قیام می کند و از اهل بیت پیامبر است و زمین را پر از عدل و داد می کند.([16])

ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید :

اتفاق تمام فرقه های مسلمین است که دنیا و دین و تکلیف تمام نمی شود مگر با مهدی موعود(عج). ([17])

علامه برزنجی می نویسد :

روایاتی که در آنها ظهور مهدی(عج) نام برده شده زیاد و در حد تواتر است و بعضی از آنها صحیح و بعضی حسن و بعضی ضعیف می باشد و این دسته بیشترین می باشد ولکن به خاطر کثرت راویان آنها ، دسته ضعیف به وسیله دسته قوی تقویت شده و موجب قطع می باشد و آنچه قطعی است این است که ظهور او مسلّم است و از اولاد فاطمه(س) و پر کننده زمین از عدل می باشد.([18])

صاحب کتاب کفایة الموحدین قول به تواتر روایات مهدی(عج) را از شافعی نیز نقل کرده و در کتاب ، البرهان فی علامات مهدیّ آخر الزمان(عج) ، نظر چهار تن از علمای مذاهب اربعه در مورد صحیح بودن روایات مهدی(عج) و قطعی بودن موضوع قیام و صفات او را یادآور می شود ، این چهار تن عبارتند از : ابن حجر شافعی صاحب کتاب المختصر ، احمد بن ضیاء حنفی ، محمد بن محمد مالکی و یحیی بن محمد حنبلی.([19])

سفارینی حنبلی موضوع قیام مهدی(عج) را از معتقدات قطعی علمای سنّت می شمارد و مدعی تواتر روایات مربوط به آن شده است و در نهایت صریحاً گفته است : « ایمان به قیام مهدی(عج) همان گونه که نزد اهل علم مقرر شده است واجب می باشد».([20])

علامه محمد بن جعفر کتّانی پس از نقل نظر مخالف ابن خلدون و اشاره به نقد و ردهایی که بر علیه او نوشته شده صریحاً می گوید : روایات مهدی(عج) به قدری زیاد است که به حدّ تواتر رسیده است.([21])

حافظ عسقلانی در کتاب ، تهذیب التهذیب ، و نیز سیوطی در کتاب الحاوی للفتاوی ، اخبار مربوط به قیام مهدی(عج) و اینکه او از اهل بیت پیامبر است و هفت سال حکومت می کند و زمین را پر از عدل و داد می سازد و عیسی به او اقتداء می کند را متواتر اعلام می کند ، همینطور ابن حجر نیز تواتر مضمون فوق را از ابوالحسین الآجری نقل می کند.([22])

جابر بن عبد الله گفت : از پیامبر(ص) شنیدم که ایشان فرمودند : همواره طایفه ای از امت من برای حق پیروزمندانه می جنگند تا روز قیامت ، سپس فرمودند : آنگاه عیسی بن مریم نازل می شود و امیر آنان به او می گوید : بیا و برای ما نماز بر پا کن ، آنگاه عیسی بن مریم می گوید : نه ، بعضی از شما بر بعض دیگر امیر هستید.([23])

خدایا ، مهربانا ، لطیفا ، شهادت می­دهیم که مولایمان ، امام عصر ، حجّت توست و شهادت می­دهیم با تمام وجود که بازگشت او بی­تردید حق است. آنانکه خالصانه و عالمانه جامه انتظار بر قامت جان کرده­اند لحظه به لحظه به آمدن او گواهی می­دهند و دم به دم مقدمش را انتظار می­کشند. خدایا، ما به این انتظار و باور رستگاریم.

            

                                                                            سید غلامرضا حسینی



1) سوره نساء ، آیه59 .

2) شواهد التنزیل حاکم حسکانی ج1، ص190 - تفسیر البحر المحیط ابن حیان اندلسی ج3 ، ص278- ینابیع الموده ، ج1، ص435 - فرائد السمطین ، ج1، ص 314 حدیث 250 ابراهیم بن محمد الجوینی .

3) غرائب القرآن حسن بن محمد قمی النیشابور ، ج1، ص115- فخر رازی در تفسیر کبیر ،ج2،ص39

4) سوره قصص، آیه 5 .

5) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ، ج 19/29 .

1) تفسیر روح المعانی ، ج17/95

2) الصواعق المحرقه ، ابن حجر العسقلانی ، ص162 - اسعاف الراغبین ، علی بن محمد الصبّان ، ص139 و ینابیع المودة ، هندی قندوزی ، ج2/452.

3) غایة المرام ، ص712، باب 124، فصل آخر . سوره توبه آیه 33.

4) سوره بقره ، آیات 2و3 .

5) ینابیع المودة ، ج3/285

6) سوره شعراء ، آیه 4

1) ینابیع المودة ، ج، ص239 .

2) مقتضب الاثر ، احمد بن عبید الله بن عیّاش الجوهری ، ص 29 ، سوره قدر، آیه 4 .

3) الصواعق المحرقه ، ص 167 .

4) غایة المأمول پاورقی کتاب التاج الجامع لاصول فی احادیث الرسول ج 5 / 382 .

5) اسعاف الراغبین باب 2 / ص 138 .

1) شرح نهج البلاغه ج 10 / 96 .

2) الإشاعة لإشراط الساعة ، محمد بن رسول البرزنجی ص 87 .

3) البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان(عج) ، متقی هندی ، باب 13 ، ص 177 تا 183 .

4) لوائح الأنوار البهیّة ، محمد سفارینی حنبلی ج 2 / 84 .

5) النظم المتناثر من الحدیث المتواتر جعفر کتانی ص 226 و 227 .

6) تهذیب التهذیب ج 9 / 126 و الصواعق المحرقه ص 167 .

([23]) صحیح مسلم ج 1 / 94 ، کتاب الایمان ح 247 .

.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ باهدف خدمت به جامعه فکری جوان درراستای پاسخ به سولات کلامی وفلسفی آنان طراحی شده که بیشترازبیش بااندیشه ناب وپویا وجاودانه قرآن واهل بیت آشنا شوند
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :